fbpx

Fogalomtár

Keresés a szójegyzékben.
Ezzel kezdődjön Tartalmazza Pontos kifejezésHasonló kifejezés
Kifejezés Meghatározás
AC (alternating current)

Váltakozó áram. A hálózat energiaellátás során használt áramtípus; ilyen hajtja az elektromos autók motorját.

(forrás: mobiliti.hu)

Adatok történetisége

Az adatok történetiség (életciklus) kezelése a SeaFleet rendszerben a változás dátuma (manuálisan megadott tetszőleges dátum) figyelembe vételével történik. A változás dátuma szerinti történetiségkezelés során az adatok ténylegesen megváltozott dátumát lehet megadni és a nyilvántartásba ezzel a dátummal tárolja le a rendszer. A változás dátuma lehet visszamenőleges is. A történetiség rekordokat külön táblában tároljuk. A tábla lekérdezhető illetve ahol erre a funkciók futásakor szükség van mindig az adott időpontban érvényes adatot vesszük elő.

Ajánlat adás

Az ajánlatkérésre vagy az adhat ajánlatot akitől az ajánlatot kérték vagy csak az arra kijelölt személyek. Az ajánlatkérők az ajánlatot az ajánlatküldő űrlapján keresztül kapják meg. Az ajánlatadó állítja össze a teljes ajánlatot az ajánlati forma (generált template) illetve a kötelező tartalmi elemek figyelembe vételével. Az ajánlatot az ajánlatadó juttatja el az ajánlatkérőnek az általa elvárt formában. Ha az ajánlatkérő szükségesnek tartja az egyeztetést akkor módosítást kezdeményezhet. Az ajánlatadó ebben az esetben a kiválasztott paraméterek módosításával ajánlati variációkat készít és ezeket egymás mellé helyezi a formanyomtatványon. Minden ajánlat generált ajánlati azonosítóval tárolásra kerül. Az ajánlatkérő ezekből választja ki a számára legkedvezőbb ajánlatot és visszajelez az ajánlatadónak.

Akkumulátorról hajtott jármű (BEV)
Olyan elektromos hajtású gépjármű amelynek egyedüli energiaforrásául – szemben a hibridmodellekkel és a „Range Extender” technológiával működő elektromos járművekkel – kizárólag akkumulátora szolgál (Battery Electric Vehicle; BEV). Az Audi e-tron például jellegzetes BEV-jármű.
AS24

A TOTAL érdekeltségű hálózat a nehéz (40 tonna össz. gördülő tömegű) tehergépjárművek üzemanyag ellátására szakosodott, Európa 28 országában van jelen 800 saját üzemanyag kúttal és 12 000 partner állomással. Szolgáltatásai közé tartozik még az Ad-Blue és CNG forgalmazása, útdíj rendszerekhez OBU-k biztosítása, EU assistance szolgáltatás meghibásodások esetére, kamion mosók igénybevételi lehetősége. A szolgáltatások számlái kártyával (feltöltős vagy hitel) fizethetőek, lehetőség van az automatikus ÁFA visszaigénylésre is az AS24 partnercégén az EuroVAT-n keresztül, a sofőröknek kiadott kártyák és költések egy központi rendszeren keresztül on-line módon menedzselhetőek. Üzemanyag tankolás után az árak az adott országra megállapított átlagos szinten szerepelnek az elszámolásban.

Audatex

1994 óta nálunk is elérhető amúgy közel 100 országban létező szolgáltatás ami kiemelten a gk. javítások területén nyújt erőteljes támogatást a szervizek biztosítók kárszakértők... számára az alkatrészigény normaidők ... meghatározásában.

Ha ez érdekli nézze meg a JATO  AutoData és az Eurotax címszavakat is.

AutoData

​A javításhoz és a diagnosztikai munkához támogatást adó az autó szervizek által nagyon kedvelt szolgáltatás ami egy ideje az Audatex kínálatának a részévé vált.

Ha ez érdekli nézze meg az Audatex a JATO és az Eurotax címszavakat is.

Bruttó/nettó akkukapacitás

Az akkumulátor névleges (bruttó) kapacitása általában csak egy elméleti érték, mivel az autó akkukezelő rendszere nem engedi az elméleti maximális szintre tölteni az akkumulátort, és ugyanígy nem engedi minimális szint alá meríteni, mert ezeket gyakran megismételve hamar tönkre lehetne tenni az akkumulátorokat. A kihasználható (nettó) kapacitás az, amit a közlekedés során felhasználhatunk. A kettő között a különbség többnyire 5-15%, de vannak ennél sokkal nagyobb ráhagyással dolgozó rendszerek is (pl. Ampera), ezek többnyire sokkal tovább is bírják észlelhető akkumulátorromlás nélkül. Sajnos nincs egységes megállapodás az autógyártók között, hogy a nettó vagy a bruttó értékkel reklámozzák az autóikat, így minden típusnál érdemes erre külön rákérdezni.

(forrás: https://www.mobiliti.hu/emobilitas/elektromobilitas/alapfogalmak-roviditesek)

CanBus
CANbus alatt a mai gyakorlatban a járművekben használt nagy megbízhatóságú – sok esetben redundáns – adatbusz technikával kommunikáló mikrokontrollerek hálózatát értjük. Jellemzői a multiplex kábelezés az üzenet bázisú protokollok használata gazda-számítógép jelenléte nélküli működéssel. A CAN rövidítés jelentése Control Area Network (felügyelt terület hálózata) eredete a 60-as évekre a szerszámgépek és megmunkáló központok vezérléseinek digitalizálására nyúlik vissza.
 
Használata mára egyeduralkodóvá vált a közlekedési eszközök gyártásában ahol a vezérlési feladatok egyedi analóg kábelezéssel már nem oldhatóak meg és kiemelt fontosságú a működés megbízhatósága.
 
A CANbus adatkommunikáció sebessége folyamatosan nő az igények mind újabb – gyorsabb - protokolok mind pedig egymással párhuzamosan működő hálózatok kialakítását hozzák a gyakorlatban. A modern – értsd: 2000-es évektől fejlesztett – járművek működése szervize és javítása elképzelhetetlen a CAN diagnosztika nélkül a járművek elektromos hálózatának utólagos átalakítása vagy kiegészítése is gyártói engedélyezéshez kötött folyamattá vált (pl. rádió beszerelése).

 

CanFMS

CAN-FMS (CANbus alapú Flotta Monitorozó Szolgáltatás) alatt az európai haszonjármű gyártmányok szerteágazó különböző korú és fejlettségű belső adatkommunikációjának egy szűkített egységes SAE J1939 protokol szerinti formátumban való lekérdezését értjük. Adatismétlés ráta: 20ms és 10sec közé esik. A szűkített adatok a következőek:

  •          Keréken mért járműsebesség
  •          Tachográfra illesztett járműsebesség
  •          Kupplung kapcsoló (ki-be)
  •          Fék kapcsoló (ki-be)
  •          Sebességtartó automata (Tempomat Cruise control ki-be)
  •          PTO státusz (Mellékhajtómű ki-be)
  •          Gázpedál állás (0-100%)
  •          „Total fuel used” (Összes elfogyasztott üzemanyag a jármű élettartama során)
  •          üzemanyag szint (0-100%)
  •          Motor fordulatszám
  •          Összes tengely nyomás (GVW Kg)
  •          Teljes motor üzemóra (óra)
  •          VIN szám (jármű gyártási száma (ASCII)
  •          Tachográf állapot
  •          Kilométer futás pontos adata (Odometer high resolution Km)
  •          Szerviz távolság (Km)
  •          Motor hűtőfolyadék hőmérséklet
  •          Általános vészjelző (műszaki sárga fény piros fény)
  •          FMS szabvány szerinti szoftver verziója
CHAdeMo / CCS

Egyenáramú (DC) csatlakozó típusok főleg nagy teljesítményű (villám) töltéshez.

(forrás: www.mobiliti.hu)

CMR

A CMR a „Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route“ rövidítése, magyarul: Egyezmény a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésről. Az Európai Gazdasági Bizottságban 1961-ben született egyezmény célja az országhatárokon túl terjedő fuvarozás szabályozása. CMR fuvarlevél nélkül nemzetközi fuvarozást végezni tilos!

A CMR fuvarlevelet általában a feladó tölti ki és adja át a fuvarozónak. A fuvarozó köteles ellenőrizni, hogy minden szükséges adat hiánytalanul be van-e jegyezve, továbbá az adatok egyeznek-e a részére átadott többi okmány adataival.

Írógéppel vagy kézírással egyaránt kitölthető, de olvashatónak kell lennie. Javítást csak a bejegyző tehet, úgy, hogy a hibás részt egy vonallal áthúzza, fölé vagy alá írja a helyes adatot, majd aláírásával hitelesíti a javítás tényét.

Ha a feladó nem ad kitöltött CMR-t, akkor a gépkocsivezetőnek kell azt megírnia. A fuvarlevél érvényes a rovat kitöltetlensége esetében is!

Az Egyezmény (5 cikk, I. bek) előírja, hogy a CMR-t három eredeti példányban kell kitölteni. Első példány a feladóé, a második a címzetté, a harmadik pedig a fuvarozónál marad.

Gyakorlati fuvarozás során nem elég a három példány, ezért a hatpéldányos színezett fuvarlevél használata terjedt el.

fehér: banki példány

rózsaszín a feladói példány

kék az átvevő példánya

zöld a fuvarozónál marad

sárga csíkos, un. osztogatós példány.

zöld csíkos, az indító vámkezelés során használják fel.

Az Egyezményt alkalmazni kell a közúton gépjárművel, díj ellenében végzett minden olyan árufuvarozásra, amelynél a szerződésben meghatározott feladási és rendeltetési hely két különböző állam területén fekszik, s ezek közül legalább az egyik részese a megállapodásnak. A CMR nem tesz különbséget darabáru fuvarozás és kocsirakomány között. Az áru átvételének pillanatától a kiszolgáltatásig a CMR szabályait kell alkalmazni. Gyűjtő fuvarozás esetén az első felrakó helytől, terítés esetén az utolsó lerakóhelyig. Természetesen az árut végig CMR fuvarlevélnek kell kísérnie, akkor is, amikor az áruval megrakott járművet az útvonal egy részén, vasúton vagy vízi úton szállítják, feltéve, hogy az árut a járműből nem rakják ki.

DC (direct current)

Egyenáram. Az elemekben és akkumulátorokban eltárolható áramtípus; ilyen formában tárolják az autók akkumulátorai is az energiát.

(forrás: mobiliti.hu)

DKV

A DKV Euro Service az európai fuvarozó vállalkozások piacvezető szolgáltatója a készpénz nélküli útközbeni ellátás területén, aki 42 országban  ~100 000 elfogadóhelyen kínálja szolgáltatásait.  (A cég a DKV MOBILITY SERVICES Group tagja, mely 2018-ban 8,6 milliárd euro árbevételt ért el és  ~1000 dolgozót foglalkoztat Európában.) Kínálatukban kártyás vásárlással érhető el az üzemanyag és az AdBlue mintegy 53 000 töltőállomáson ( pl. MOL, Shell, OMV, Lukoil, BP, Esso, Total …), assistance és szerviz szolgáltatás, kártyás útdíj fizetés. Az üzemanyag költségek kézben tartását a rugalmas és üzemanyag ár függő kút kereső és útvonaltervező alkalmazásuk segíti. A DKV kártyás ügyfeleinek módjukban áll késleltetve és nettó áron (ÁFA visszaigénylést kérve) kiegyenlíteni a számláikat. A DKV szervizdíja 1,5%.

Dokumentum csatolási lehetőség

A SeaFleet rendszer legtöbb funkciója lehetőséget biztosít arra, hogy a kezelő személy az eseményekhez (kár, szabálysértés, szerviz, stb.) illetve a törzsadatokhoz (személy, partner, gépjármű, stb.) tetszőleges számú elektronikus dokumentumot tudjon csatolni méret és kiterjesztés (doc, xls, jpg, pdf, stb.) korlátozás nélkül. A csatolt dokumentum a SeaFleet adatbázisban kerül tárolásra, mely bármikor hozzáférhető, megtekinthető és listázható.

Dolgok Internete

IOT azaz Internet of Things.
Interneten át egymáshoz kapcsolódó eszközök hálózata ami lehetővé teszi hogy „okos eszközök” (telefonok tabletek TV-k de akár háztartási eszközök is) kommunikáljanak egymással. Pl. a mosógép akkor kezdjen mosni amikor az áramszolgáltató napon belül legkedvezőbb tarifával szolgáltat. Ebben az esetben a megcélzott felhasználó a programba történő belépéskor értesül az esemény bekövetkezéséről.

DOT szám

A gumiabroncsok oldalára vulkanizált jelölés, például: DOT U2 LL LMLR5107

Jelentése:
DOT: Az abroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma előírásainak
LL: Gyártó üzem kódja 
LM: méret kód
LR: opcionális kód 
5107: Gyártás hete és éve

 

DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.

A gumiabroncs hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni! Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.

A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Egy nem használt, 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár.

Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.

(A háromjegyű DOT szám azt jelenti, hogy a gumiabroncsot az 1980-as években gyártották. Az első két szám jelöli a gyártás hetét, a harmadik szám a gyártás éve, pl: 198x.
Amennyiben a három számjegy után egy nyíl is található, az azt jelenti, hogy a gumiabroncsot az 1990-es években gyártották. Pl: 199x.
A négyjegyű DOT szám az ezredforduló (2000) után került bevezetésre.)

E-call

Az e-call egy automatikus vészhívó szolgáltatás mely súlyos baleset esetén – vagy a kocsiba épített e-call gomb megnyomására – hívást küld a 112-es segélyhívó telefonra közli a hívás (baleset) helyszínének koordinátáit és hang-kapcsolatot is létesít a központtal. A hívás-aktiválás a járműbe a gyártó által beépített ütközésérzékelő szenzorok feladata a pozíció kordinátáit pedig az európai Galileo és EGNOS rendszer adja – az amerikai GPS rendszer adatai a pontosítást szolgálják.

Az európai e-call amerikai megfelelője a General Motors által kialakított OnStar szolgáltatás orosz megfelelője az e-call rendszerrel – elvileg – teljesen kompatibilis ERA-GLONASS szolgáltatás.

Az e-call műszaki megvalósítása kötelező az Európai Unió tagországaiban értékesítésre kerülő járművek gyártói számára oly módon hogy 2018. március 31-től új típusengedély csak az e-call feltételek teljesülése esetén adható ki – korábban „típus-engedélyezett” de újonnan gyártott és forgalomba lépő járműveknek továbbra sem kötelező tartalmazniuk az e-call szolgáltatás elemeit.

Bővebben: https://www.vezess.hu/magazin/2018/04/18/mi-az-az-e-call-es-miert-nincs-az-uj-kocsidban-ha-nincs/

E-parkolás

GPS alapú járműkövető rendszerhez kapcsolódó szolgáltatás ami a parkolóba való beállást követően emberi beavatkozás nélkül

  • felismeri a parkolási zónát
  • elindítja a parkolást
  • távozáskor leállítja a parkolást

Mindezt úgy hogy a vezetőnek ezzel semmi dolga. A rendszer előnye -a kényelmi szempontokon túl- főleg abban van hogy alkalmazásával nincs 'elfelejtett' parkolás illetve a leállítás is mindíg megtörténik azaz elfelejthetjük a büntetést  és nem lesz több túlfizetést sem. Szóval nem csak kényelmes de pénztárcabarát is.

EGNOS

A Galileo rendszer pontosságát és hibatűrését javító földfelszínen elhelyezett állomás hálózaton alapuló kiegészítése. Az állomások folyamatosan figyelik a Galileo műholdjairól érkező jeleket és hibajavító kódokkal támodatják azok működését. A módszerrel lehetővé válik az ionoszféra-interferenciák kompenzálása is. A pontosság fokozó rendszer előnyeit a GPS vevő berendezések nem csak a Galileo/EGNOS vételre képes berendezések tudják kihasználni. A szolgáltatás használatához nem szükséges további engedély érvényesítés vagy előfizetés. Az EGNOS-al 20 cm-es pontosság is elérhető – egy adott pozíció 30 perc elteltével nyeri el az elérhető legnagyobb pontosságot tehát folyamatosan mozgásban lévő eszközöknél a pontosítás hatása kevésbé markáns.

Egypedálos vezetés

Az elektromos autókban a regeneratív fékezéssel együtt megjelent szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy az autókat a fékpedál használata nélkül lehessen vezetni. Ez azt jelenti, hogy a program kiválasztása után a gázpedál felengedésére reagálva az autó finoman lassít.

(forrás: villanyautosok.hu, mobiliti.hu)

ERA-GLONASS

Az Orosz Föderáció által előírt járműfedélzeti vészhívó rendszer melynek minden Oroszországban forgalomba hozott gépkocsinak meg kell felelnie. A rendszer a 112-es vészhívó számot használó európai e-call megfelelője de az oroszországi GLONASS műhold hálózaton nyert pozícióval valamint a helyi telekommunikációs infrastruktúrának jobban megfelelő SMS üzemmóddal kiegészítve.

EREV (extended range electric vehicle)

Hatótávnövelt elektromos autó, amelyben – ha szükséges – egy kisméretű hagyományos motor generátorként segíti az elektromos motort. A régebbi modelleknél 2-300 km, az újabbaknál 3-400 km is megtehető egy töltéssel és tele tankkal melyből elektromosan kb. 100-150 kilométert lehet elérni.
(forrás: evnow.net, mobiliti.hu)

ETA

Jelentése: VÁRHATÓ ÉRKEZÉSI IDŐ (ETA) az az idő, amikor egy hajó, jármű, repülőgép, rakomány, sürgősségi szolgálat vagy személy várhatóan egy bizonyos helyre érkezik.

A kifejezés leggyakrabban az áruszállítási logisztikában vagy a tömegközlekedésben használatos, ahol a teherautók, vonatok, hajók, buszok, repülőgépek és hasonló mobil eszközök mozgása felhasználható a várható érkezési idő generálására. Az előrejelzés akár statikus menetrenden, akár a forgalom intenzitásának mérésén – és további, menetidőt befolyásoló hatások figyelembevételén – alapulhat. Ebben a tekintetben a kifejezés vagy annak rövidítése gyakran párosul egy kiegészítéssel, a becsült indulási idővel (ETD), hogy jelezze az adott utazás várható kezdési idejét is. Ezt az információt gyakran továbbítják az áru speditőr rendszerbe vagy az utas tájékoztató rendszerbe az intelligens közlekedési rendszerek alapvető funkcióinak részeként.

Eurotax

A gépjármű informatikai piac vezető információ szolgáltatója. A gépjárművekről összegyűjtött rögzített és feldolgozott adatok nyomtatott és digitális formában is elérhetők. Az összegyűjtött adatok a piacelemzések és a matematikai modellek összekapcsolásával megbízható döntés-előkészítésre alkalmas információt szolgáltat (pl. használtautó piaci értéke).

Eurotax interfész

A SeaFleet rendszer az eurotax rendszerben a gépjármű típushoz összegyűjtött műszaki adatokat és felszereltségeket veszi át interfészen keresztül a saját adatbázisába. Ez kétféle módon történhet:

  • konkrét euratax kód megadásával vagy
  • a gépjármű jellemző adatainak szűkítésével
    • gyártás ideje
    • járműkategória
    • márka
    • motortípus
    • modell sorozat
    • modell
EV (electric vehicle)

Az elektromos autó egy vagy több elektromos motor által hajtott közlekedési eszköz. A meghajtáshoz szükséges elektromos áramot akkumulátorban vagy más energiatároló eszközben viszi magával. Az elektromos autó elnevezést kizárólag a tisztán elektromos, tehát belső égésű motort nem használó járművekre használjuk, de a köznyelvben nagyon sokszor a más erőforrásokkal különböző módon kombinált, tehát hibrid autókat is elektromos autó néven illetik.
Elektromos autók fajtái:

  • Hibrid autó
  • Konnektoros (plug-in) hibrid
  • Hatótáv növelt elektromos autó
  • Üzemanyagcellás elektromos autó
  • Tisztán elektromos autó

(forrás: villanyautosok.hu)

EVSE (electric vehicle supply equipment)

Szó szerinti fordítása: elektromos járművet tápláló eszköz. Az elektromost autó töltését szabályozó eszköz (köznyelvben hibásan általában "töltő"). Ide tartozik az autóhoz adott konnektorba dugható kábel, az otthoni fali töltő és a nyilvános váltakozó áramú töltőoszlopok is.

(forrás: villanyautosok.hu)

FCEV (fuel cell electric vehicle)

Elektromos autó, azonban a hajtó elektromotor nem akkumulátorból, hanem üzemanyagcellából kapja az áramot.
Az üzemanyagcella arra képes, hogy folyékony vagy gáz halmazállapotú tüzelőanyagból levegő segítségével, égés és lángképződés nélkül állítson elő áramot. A folyamat egyetlen mellékterméke a hidrogén és oxigén egyesüléséből létrejövő vízpára.

(forrás: totalcar.hu)

Fedélzeti töltő

Az az autóba épített eszköz, amit valóban töltőnek lehet nevezni, és a váltakozó áramból (AC) egyenáramot (DC) állít elő; ez határozza meg, hogy milyen teljesítménnyel tölthető az autó akkumulátora váltakozó áramú (AC) forrásról.

(forrás: www.mobiliti.hu)

Felelős használó

Az a dolgozó aki átadás-átvételi jegyzőkönyv aláírásával nevére vette és teljes felelősséget vállal a gépjárműre. A flottanyilvántartó rendszerben mindig csak a neve alatt futó gépjárművek adataiba kap betekintést.

Felhő

Internet kapcsolattal igénybe vehető adattároló szolgáltatás. A szolgáltatás nem egy dedikált hardvereszközön üzemel hanem a szolgáltató eszközein az üzemeltetés részleteit a felhasználótól elrejtve.

Flottakezelés a flottaszolgáltatók értelmezésében

A flottaszolgáltatást nyújtó cégek értelmezése szerint egy olyan szolgáltatási csomag aminek része a járműfinanszírozás (tartós bérlet) és valamilyen szinten az üzemeltetés is. A flottakezelés különböző szintű és tartalmú szolgáltatási csomagjainak közös jellemzője lehet hogy a gépjárművekkel kapcsolatos üzemeltetési adózási... tevékenységek jelentős része alól a bérbevevő (a szolgáltatást igénybevevő) mentesül.

Flottakezelés a flottát üzemeltetők értelmezésében

A saját vagy bérelt flottát üzemeltető cégek számára a flottakezelés egy roppant széleskörű tevékenység ami a finanszírozáson napi technikai üzemeltetésen túl magába foglalja a járművekkel és vezetőikkel kapcsolatos összes nyilvántartási és adminisztratív feladatot. Ilyenek például a biztosítások káresemények és szervizesemény kezelése a kapcsolódó költségelemzések vagy olyan részletkérdések is mint a behajtási és parkolási engedélyek bírságok kulcsos autó kezelési feladatok esetleg magánhasználati és adózási események adminisztrációja és hosszan sorolhatnánk.

A Seafleet Corporate fenti igények esetén nyújt átfogó támogatást.

Formanyomtatvány

A formanyomtatvány lényege hogy az információt rögzítve tartalmazza. Microsoft Word vagy Excel segítségével megszerkesztjük a SeaFleet program által kezelni kívánt nyomtatványt (pl. szerződés ajánlat átadás – átvételi jkv. stb.). A flottanyilvántartásban kezelt illetve adatbázisban tárolt adatok helyei üresen maradnak. A megszerkesztett dokumentumból template-et készítünk. A template a megszerkesztett dokumentum üresen hagyott (adatbázisból töltendő) helyeinek „TAG” kódokkal való megjelölése.

Fuvarlevél

A fuvarlevél a szállítást végző cégnek ad információkat a szállítandó áruról illetve arról hogy azt milyen körülmények között kell célba juttatnia. A szállítólevelet a küldeményfeladójának vagy a szállítócég alkalmazottjának kell kitöltenie minden esetben a feladó által megadott adatok alapján. A fuvarlevél biztosítékként is szolgál mert bizonyítja a fuvarozási szerződés megkötését és az árufeladótól történő átvételét. A fuvarlevelet mindkét félnek hitelesítenie kell. Fuvarlevél alkalmazása csak vasúti szállítás esetén kötelező de a szállítmányozó cégek többsége más szállítóeszköz esetén is alkalmazza.

A fuvarlevél jellemzői

A fuvarlevél lehet előre gyártott formanyomtatvány ami a kereskedelemben megvásárolható vagy a cég által elkészített saját nyomtatvány. A fuvarlevélen szerepelnek a feladó és a szállítmányadatai illetve a szállítás körülményei. A fuvarlevél tartalmazhat megjegyzést is például arra nézve hogy milyen módon kell átadni a csomagot. Minden esetben tartalmaz dátumot és a hitelesítés érdekében aláírást illetve bélyegzőt. A fuvarlevélről igény szerint a szállítónak másolatot kell biztosítania a feladó számára.

forrás: http://tudasbazis.sulinet.hu

Fuvarlevél - Menetlevél

„A díj ellenében közúti árutovábbítást végző tehergépjármű fuvarlevéllel a díj ellenében személyszállítást végző autóbusz - közforgalmú menetrend szerinti személyszállítás kivételével - autóbusz-menetlevéllel vehet részt a forgalomban.”

261/2011. kormányrendelet 22. §(1)

forrás: https://net.jogtar.hu/

Galileo

Az Európai Unió és az Európai Űrügynökség által működtetett navigációs és helyzet meghatározó rendszer mely az amerikai GPS európai megfelelője. A rendszer célja hogy az európai országok számára olyan nagy pontosságú helyzet meghatározó rendszert biztosítson mely független az amerikai GPS és az orosz GLONASS rendszerektől hogy a kereskedelmi használatot háborús konfliktus esetén se függeszthessék fel. A rendszer 2016. december 15-én kezdte meg működését 18 műholddal és teljes kiépítettsége 2020-ra várható.

A Galileo a műholdas navigációs rendszereknél megszokott elven alapul: a műholdak egy rendkívül pontos időjelet biztosítanak a vevőkészülékek számára (1 milliárdod másodperc pontossággal). Ez nagyjából 1 méteres pontosságú földrajzi helyzet meghatározást tesz lehetővé. Ennek eléréséhez minimálisan négy műhold láthatósága szükséges. A rendszer teljes kiépítéséig ez nem lesz 24 órán keresztül folyamatosan elérhető de a pontosság „romlása” az átlagfelhasználó számára nem érzékelhető.

A műholdak a pontos idő biztosításához a földi atomóra-hálózathoz szinkronizált saját atomórájukat használják. A Galileo magyar nyelvű weboldala: https://web.archive.org/web/20110201145900/http://galileo.khem.gov.hu/

GDPR

General Data Protection Regulation (GDPR) ‒ Általános Adatvédelmi Rendelet
Az Európai Parlament és a Tanács által elfogadott a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2016/679 rendelet.

GDPR-nak való megfelelés

A Seafleet-et ugyan legjobb tudásunk szerint felkészítettük de ez sajnos nem csak szoftver kérdés. Az üzemeltetőnek adat kezelőnek ez ügyben temérdek dolga van.

A www.Sealog.hu weboldalon bőséges olvasnivalót talál minderről.

Geozóna

A „Geo-zone” vagy „Geo-fence” egy virtuális kerítéssel elhatárolt földrajzi terület. Leginkább a helyszín alapú szolgáltatások – például GPS-es járműkövetés – használják az elhatárolt zónába belépő-kilépő mozgásokat regisztrálva és riportolva. A zóna létrehozására több egyszerű technika áll rendelkezésre. Legjellemzőbbek: egy pont (helyszín) megadása koordinátákkal és a pont köré adott sugárral rajzolt kör területe sokszög (poligon) rajzolásával létrehozott felület – például egy ország területe egymásba kapcsolódó vonalak sorozata – például egy autópálya nyomvonala – a vonallánctól mindkét oldalon adott távolságon belül futó az egyes vonalszakaszokkal párhuzamos kerítéssel. Több geo-zónából álló úgynevezett „összetett geo-zóna” alkalmas a különféle geo-zónáink csoportosítására például: EU tagországok geo-zónája vagy kiskereskedelmi ügyfeleim boltjainak geo-zónája.

A geo-zónák használata a telematikában kritikus biztonsági területek munkaterületek mozgási (közlekedési) folyosók kijelölése és kontrolja a fő feladatuk. A kontrol lényeges eleme a megbízható pozíciót szolgáltató hardver eszköz mely hosszú időn át képes pontos adatokat küldeni minden applikációban a gólya lábára csatolt jeladótól a járműflotta felügyeleten át a tengeri konténeres árukövetésig.

A drónok lakossági és üzleti elterjedésével a mozgás és követés igénye három dimenzióssá válik ahol a geo-zóna kiegészül a magassági korlátok figyelésével és valós idejű kontroljával.

Gépjármű-használati nyilvántartás (útnyilvántartás)

A magánszemély a jövedelemszerző tevékenységéhez használt gépjármű költségelszámolásához útnyilvántartás vezetésére kötelezett. Erre a célra a menetlevél vezetése is megfelel ha tartalmazza a továbbiakban részletezett adatokat.

Minden gépjármű esetében külön útnyilvántartást kell vezetni. Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni a gépjármű típusát forgalmi rendszámát továbbá a fogyasztási normát. Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni az év első és utolsó napján a kilométeróra állását továbbá ha a költségelszámoláshoz ez szükséges akkor ezt az adatot havonta kell bejegyezni.

Az útnyilvántartásnak tartalmaznia kell

  • az utazás időpontját
  • az utazás célját (honnan-hova történt az utazás)
  • a felkeresett üzleti partner(ek) megnevezését
  • a közforgalmú útvonalon megtett kilométerek számát.

forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99500117.TV

GlassFish

A GlassFish egy JEE specifikációval kompatibilis alkalmazásszerver, melynek fejlesztését a Sun Microsystems kezdte, majd a cég felvásárlása után az Oracle Corporation folytatta. A GlassFish alapját a Sun által adott forráskód és a TopLink perzisztencia-kezelő rendszer képezi.

A Seafleet esetében ez a standard alkalmazás szerver.

GPS alapú telekocsizás

A telekocsizás egy új típusa a GPS alapú telekocsizás ami a stoppolással összemérhetően rugalmas megoldás. A sofőr elindulás előtt megadja úticélját  majd induláskor bekapcsolja a GPS alkalmazást. A tárolt hely- és célpont adatok ismeretében az utas valós időben tud keresni a közelben tartózkodó vele azonos úticéllal és üres férőhelyekkel rendelkező autósok közt.

Gyors töltés

40 kW alatti, jellemzően 7, 11 vagy 22 kW-os töltés; a valós töltési teljesítmény függ az autóba épített fedélzeti töltő teljesítményétől; előfordulhat, hogy a gyors töltés az adott autótípus esetén semmilyen vagy csak minimális sebességbeli előnyt biztosít az otthoni töltéshez képest.

(forrás: www.mobiliti.hu)

Hibrid jármű

A Hibrid jármű (rövidítése HEV vagyis Hybrid Electric Vehicle) olyan hibridüzemű elektromos jármű jelölése amelynek hajtásáról belsőégésű és elektromos motor kombinációja gondoskodik. Fajtái típusai

  • Micro Hybrid: a széndioxid-kibocsátást a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) és az automatikus motorleállítás és indítás rendszerei (Start-Stop System) mérsékelik
  • Mild Hybrid: a „Mild Hybrid' konstrukciókban az elektromos gép teljesítménynövelés útján támogatja a belsőégésű erőforrást
  • Full Hybrid: a teljes hibrid járművekben – mint például az Audi Q5 hybrid quattro – az elektromotor átmenetileg a hajtás teljes feladatát is átveheti
  • Plug in Hybrid: az elektromos hálózatról tölthető (Plug-in) hibridmodellekkel hosszabb távon is lehetséges a tisztán elektromos közlekedés. Akkumulátoruk közvetlenül a hálózati csatlakozóról tölthető
JATO

​Akik értékesítők vagy a felszereltség tekintetében a részletekkel is tisztában akarnak lenni itt találnak hasznos háttér adatokat.

Ha ez érdekli nézze meg az Audatex az AutoData és az Eurotax címszavakat is.

Jogosultság kezelés

A jogosultságok kezelése az adatbázis szintjén az Oracle usereken keresztül valósul meg. A SeaFleet rendszerben a jogosultsági rendszer kialakításakor szerepköröket hozunk létre. A felhasználókat hozzárendeljük a szerepkörökhöz akik ezután ennek függvényében érhetik el azalkalmazás egyes menüpontjait.

  • Adott szerepkörben felhasználónként leszűkülhet a látható adattartomány (pl. csak lekérdezés).
  • Egy felhasználó több szerepkörhöz is tartozhat.
Kapcsolattartó

Flottakezelő munkatárs aki a gépjármű tulajdonosa bérbeadója részéről tartja a kapcsolatot a rábízott gépjárművek felelős használóival.

Környezetterhelés

Valamely anyag vagy energia környezetbe bocsátása.
(forrás: Wikipedia)

Kulcsfelhasználó

A SeaFleet rendszer olyan kiemelt felhasználója aki a teljes rendszerre rálát jogosultsággal rendelkezik és minden a nyilvántartásban szereplő gépjárművet kezelni tud bármely funkcióban.

kW

Az a pillanatnyi teljesítmény, amellyel az akkumulátor tölthető, illetve amelyet a motor felvesz az akkumulátorból.

(forrás: mobiliti.hu)

kWh/100 vagy Wh/km

A fogyasztás mértékegysége elektromos meghajtás esetén.

(forrás: mobiliti.hu)

Munkalap generálás

A program lehetőséget biztosít arra hogy az elvégzendő feladatokról saját szerviz esetén munkalapot külső szerviz esetén megrendelőt generál. A generált dokumentumok a felhasználó által összeállított docx (template) alapján történik.

OnStar

Az amerikai GM által a 90-es években kifejlesztett műholdas szervizasszisztens és kommunikációs szolgáltatás melyet kezdetben havidíj ellenében kényelmi opcióként kínáltak elsőként a Cadillac Escalade sportkocsikban. A rendszer működése 7/24-ben rendelkezésre álló híváskezelő központon műholdas nyomkövetésen járműbe épített telefon modemen és vész-nyomógombon alapult. Európában a GM leányvállalata az Opel tette ismertté az OnStar nevét a 2016 szeptemberi bevezetéssel mobil telefonra tölthető Android és iOS aplikációs kiegészítéssel. Miután a francia PSA konszern 2017-ben átvette az Opel márkát a GM-től – és a PSA már rendelkezik saját segélyhívó rendszerrel – az OnStar mint márkanév lassan eltűnik az európai utakról helyét az egységes e-call rendszernek adva át.

 

Önvezető autó

​​Az önvezető autó (angolul autonomous car driverless car self-driving car robotic car) olyan autó amit emberi beavatkozás nélkül digitális technológiák segítségével vezérelnek ami képes közlekedni a közúti forgalomban. Érzékeli a környezetének részleteit navigálja önmagát így várhatóan kevesebb helyre van szüksége ezért hatékonyabban hasznosítja a rendelkezésére álló útfelületet elkerüli a közlekedési dugókat és csökkenti a balesetek valószínűségét.[2] Az önvezető autók autonóm biztonsági rendszereinek fontos tényezője a vezető nélküli vészmegállás mellett a vezető felügyelete alatti de autonóm sávtartás is.

Több részletért kattintson ide​

Ősbetöltés

​Minden rendszer bevezetését megelőzi egy más módon történő működés egy régebbi IT rendszerben Excelben 'bárhogy'. Adatokat tehát az új rendszer bevezetése előtt is kezelnek a cégek és ezeket ritkán szeretnék a nulláról ismét berögzíteni. A Seafleet esetében is így van ez. Hogy a rendszer indítását megkönnyítsük igény esetén un. ősfeltöltéssel támogatjuk az indulást ha egy meghatározott formátumban az ügyfél biztosítja a gépjármű a partner és a személy adatokat. 100 autó fölött már célszerű élni ezzel a lehetőséggel.

Otthoni töltés

Olyan kis teljesítményű (2,3-3,6 kw) töltési mód, aminek az áramellátása a legtöbb háztartásban átalakítás nélkül biztosítható; egy éjszaka alatt 200-300 km-re elegendő energia pótlását teszi lehetővé.

(forrás: www.mobiliti.hu)

Pénzügyi lízing

A pénzügyi lízing olyan üzleti megállapodás mely szerint a lízingbeadó megvásárolja a lízingbevevő által kiválasztott lízingtárgyat azért hogy annak használatát a lízingbevevőnek díjfizetés ellenében átengedje.

A futamidő végén a lízingelt eszköz:

  • zárt végű pénzügyi lízing esetében az utolsó lízingdíj megfizetésével automatikusan a lízingbevevő tulajdonába kerül
  • nyílt végű pénzügyi lízingnél pedig a lízingbevevőnek joga van kijelölni a leendő tulajdonost.

A pénzügyi lízing során a lízingtárgy végig a lízingbevevő könyveiben szerepel azonban a tulajdonos a lízingbeadó.

PHEV (plugin hybrid electric vehicle)

Az egyik legelterjedtebb hibrid típus. Az elektromos motor mellett egy kisebb benzinmotor is helyett kapott. Külső forrásból is tölthető elektromos autó.

(forrás: villanyautosok.hu)

Pool kezelő

A kulcsos (vezényelt vezetői tartalék) használati jellegű gépjárművek felelős használója. Ezen gépjárművek felett korlátlan hatalommal rendelkezik (igényeket fogad és bírál átadást – átvételt vezényel). A kulcsos autók kulcsfelhasználója.

Regeneratív fékezés

Fékenergia-visszanyerés. A fékenergia-visszanyerő rendszerek lassítás vagy fékezés esetén egy generátort hajtanak meg. Ez biztosítja a lassító hatást, miközben elektromos áramot gerjeszt, amelyet a rendszer akkumulátorban tárol a következő gyorsításhoz.
(forrás: villanyautosok.hu, vezess.hu)

Rendszerparaméter

A fejlesztők vagy a rendszeradminisztrátorok által karbantartó felületen állítható a program működését vezérlő általában standard ritkán változó védett adatbázis táblában tárolt paraméter adatok.

REX (range exteder)

Hatótávnövelt elektromos autó, amelyben – ha szükséges – egy kisméretű hagyományos motor generátorként segíti az elektromos motort. A régebbi modelleknél 2-300 km, az újabbaknál 3-400 km is megtehető egy töltéssel és tele tankkal melyből elektromosan kb. 100-150 kilométert lehet elérni.

(forrás: evnow.netwww.mobiliti.hu)

SAE J1939 protokol

Az SAE rövidítés a „Society of Automotive Engineers” (magyarul a gépjármű-mérnökök társasága) egy USA bázisú világszervezet melynek J1939 számú szabványa a járművek és egyéb ipari eszközök elektronikus alkatrészeinek kommunikációját és diagnosztikáját specifikálja. A rendszert a világ más részein is széles körben használják főként a nagy teherbírású munkagépekben és tehergépjárművekben. A protokol részletes fizikai leírása és egyéb csatlakozó szabványok a következő linken találhatóak: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1939
Európában az SAE J1939-et a haszongépjármű gyártás és üzemeltetés területén használják. A kommunikáció a járműszerelvény egészére kiterjed az ISO 11898 szabványban meghatározott fizikai réteggel. A traktor és a pótkocsi közötti kommunikációban az ISO 11992 szabványban meghatározott eltérő fizikai réteget alkalmaznak.

Saefleet Corporate

A SeaFleet rendszer azon ága mely a vállalati saját gépjárművek nyilvántartási és menedzselési információs igényeinek kiszolgálását végzi. A rendszer intelligenciája folyamatosan fejlődik hiszen a vállalatok rendelkeznek olyan folyamatokkal amelyek nélkülözhetetlenné teszik hogy a vállalatok kifejezetten egyedi funkciókat fejlesztessenek saját igényeik szerint. A SeaFleet rendszerbe mindazon folyamatok integrálhatóak amelyek egy vállalat üzletmenetében előfordulhatnak.

Seafleet alkalmazás szolgáltatás

Olyan, Seafleet felhő szolgáltatás, amikor a szolgáltatást igénybe vevő cég mentesül a telepítési, és szoftver üzemeltetési feladatoktól, azaz

  • nem kell szerver kapacitást biztosítania
  • nem kell kapcsolódó rendszergazdai szolgáltatásra költenie
  • nem kell a telepítési és üzemeltetés támogatási feladatokkal (pl. verzió frissítések, vírus védelem, adatmentési feladatok, IT erőforrás gazdálkodás) foglalkoznia.

Az adatok professzionális felhőszolgáltató (európai) szerverein tároltak, ahol az adatmentés, a vírusvédelem, a rendszeres verzió frissítés a Seafleet alkalmazó számára folyamatosan biztosított egy jól tervezhető havi díj ellenében.

Seafleet árképzés

A SeaFleet csomag árképzése egyrészt a használni kívánt funkcionalitás másrész a kezelni kívánt autók darabszáma alapján történik. Hozzávetőleges –tájékoztató jellegű- árakat a Seafleet web oldalon bárki képezhet a havi bérleti konstrukcióra csupán ki kell válassza a számára szükséges modulokat (igazából a szükségteleneket lehet „kivenni”). Ezt követően meg kell adni a kezelni kívánt gépjármű darabszámot (szintén csomag választással). A legkisebb csomag 1-20 közti gépjármű kezelésére ad módot.

Seafleet Cardealer

A SeaFleet rendszer azon ága mely a gépjármű forgalmazók egyedi speciális igényeivel egészíti ki a flottanyilvántartó és menedzselő rendszert. Ezek az igények elsősorban a tevékenységükből (tartós bérlet lízing) fakadnak (pl. ajánlat készítés megrendelő szerződésgenerálás pénzügyi teljesítés stb.)

SeaFleet felhasználó

A SeaFleet flottanyilvántartó rendszer használatára jogosult személy saját felhasználó névvel és jelszóval.

SOC (state of charge)

Az akkumulátor töltöttségi szintjét százalékosan megadó mérőszám.

(forrás: villanyautosok.hu)

SOH (state of health)

Az akkumulátor kapacitásának állapota a gyártáskori kapacitásához képest százalékosan megadva.

(forrás: villanyautosok.hu)

Szerepkör

A felhasználóhoz rendelt jogosultságok rendszere. A szerepkör határozza meg a használható funkciók halmazát. Egy felhasználó több szerepkörhöz is tartozhat.

Szervezet

A vállalaton belül kialakított szervezeti hierarchia (névvel szervezeti és felettes szervezeti vezetővel).

Szervezeti rögzítő

Az a személy aki az azonos szervezeti besorolásba tartozó dolgozók meghatározott feladatait elláthatja (menetlevelet rögzíthet kulcsos autót igényelhet egyéb engedélyeket intézhet a szervezet tagjai számára).

Szlip

A szlip a tankolás során a benzinkút kasszájánál kapott bizonylat amely tartalmazza a gépjármű rendszámát a tankolás helyét időpontját a pillanatnyi km óra állást (mely a kasszánál bediktálandó) és a tankolt üzemanyag mennyiségét árát. A szlip a benzinkúton igénybevett egyéb szolgáltatásokat is tartalmazhat (gépkocsi mostatás olaj és egyéb tartozék vásárlás).

A Seafleet rendszer a szlipek elektronikus változatának automatizált betöltésével teszi könnyebbé és –ezen a téren- hibamentessé az üzemeltető napi munkáját.

Tag

Egy beírt kifejezés amely speciálisan megjelölt karakterek (#) között szerepel (hashtag). A speciális jelek teszik lehetővé a program számára a kifejezés megfejtését. Ez lehet egy adatbázis elem (pl. ##RENDSZAM##) vagy pl. matematikai kifejezés (képlet) (pl. ##TERVEZETTFUTAS## mely mögött a programban a futamidő * futásteljesítmény szorzat áll) is.

Tartós bérlet

A bérbevevőnek vagy rövidebb ideig van szüksége az eszközre mint annak hasznos élettartama vagy úgy szeretne termelőeszközhöz jutni hogy nem szeretné ha a bérlet tárgya az õ könyveiben lenne kimutatva. Gyakorlatilag tehát egy mérlegen kívüli finanszírozásról van szó melynek segítségével a bérbevevő cég sokkal kedvezőbb mérleg adatokat és pénzügyi mutatókat tud felmutatni. Az eszköz használatából eredő haszon a segítségével előállított termék vagy szolgáltatás eladásából származó árbevétel viszont növeli a cég nyereségét.

Tehergépjármű menetlevél (szigorú számadású bizonylat)

A tehergépjárművek számára kötelező a menetlevél használata. A menetlevél a szállítás folyamatával és körülményeivel kapcsolatos minden lényeges információt tartalmaz. A menetlevél kiállítása a küldeményfeladójának míg kezelése a szállító feladata. A szállítólevél meglétét és annak tartalmát a hatóságok ellenőrzik.

A tehergépjármű menetlevél jellemzői

A szállítólevél pontos információkat tartalmaz a járműről a rakományról és az üzembentartóról. Szerepel benne a jármű rendszáma teherbírása az üzembentartó és a szállító neve. A rakomány szempontjából meg kell határoznia hogy mit és milyen tételben szállít illetve azt hogy mi az úti cél. A rakománnyal megtett kilométerek számát is rögzíteni kell.

A menetlevél adattartama:

  • a gépkocsivezető(k) neve(i) azonosító száma
  • a gépkocsi és pótkocsi forgalmi rendszáma típusa(i)
  • a szállított áru anyag megnevezése tömege
  • teljesítés adatai km óra állása megállások helyei az üres és rakott km-ek száma az érkezés és indulás ideje
  • nyilatkozatok és aláírások a gépkocsi átvételről a menetlevél vezetés hitelességéről
  • forgalmi kereskedelmi rendelkezések
  • egyéb teljesítéssel kapcsolatos megjegyzések.

forrás: http://tudasbazis.sulinet.hu https://adozona.hu/

Telekocsi

telekocsi (angolul Carpooling) egy autónak a vezető és egy vagy több utas általi közös használatát jelenti általában ingázásra használják. A közös gépjárműhasználatra vonatkozó intézkedések és rendszerek különböző mértékben formalizáltak és szabályozottak.

A Seafleetben ez a funkció amolyan gyűjtőjárat formályában működik és a munkahelyre való bejutást és az onnét való hazautazást szolgálja.

Template

Mintasablon. A template egy olyan minta amely üzenetek formai és tartalmi alakját határozza meg.

ToDo lista

Általános értelmezésben emlékeztető jellegű feladatlista.

A Seafleet esetében a belépett felhasználó a nyitóképernyőn feladatlistát kap a rendszerparaméterben megadott nappal a gépjármű események bekövetkezte előtt (pl. műszaki vizsga lejárat kötelező szerviz esemény autópálya matrica lejárat stb.) A lejárt és nem intézett vagy nem rögzített események a feladatlistán pirossal jelennek meg.

A feladatlista „riasztás jellegű” elemeiről automatizált SMS és/vagy email küldése is lehetséges

Töltő etikett

A nyilvános töltők használatának általánosan elfogadott rendje.

Részletes leírás: Töltő etikett

(szócikk forrása: www.mobiliti.hu)

Törzskönyv

A törzskönyv a gépjármű tulajdonjogát igazoló okirat. Egy gépjárműhöz egy időben csak egy érvényes törzskönyv tartozhat. A törzskönyvet a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala állítja ki. A Seafleet rendszerében a törzskönyv elektronikus másolata a járműhöz kapcsoltan tárolható, lekérhető.

Type 1 / Type 2

Váltakozó áramú (AC) csatlakozótípusok, elősorban otthoni, illetve nyilvános gyors töltéshez.

(forrás: mobiliti.hu)

Ultragyors töltés

100-150 kW feletti egyenáramú töltés (CHAdeMO vagy CCS). Egyelőre nagyon kevés autó képes 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltésre.

(forrás: www.mobiliti.hu)

Üzemanyagcellás jármű

Az üzemanyagcellában oxigén és hidrogén szabályozott kémiai reakciója megy végbe amely során víz jön létre illetve hőfejlődés mellett elektromos energia képződik. Utóbbi elektromos gépek hajtására használható fel.

Az üzemanyagcellás gépjárművek a belsőégésű motoroknál jóval magasabb hatásfokkal üzemeltethetők s vízgőzön kívül semmiféle más anyagot nem bocsátanak a légkörbe. E technika sorozatgyártásbeli alkalmazását azonban jelenleg több probléma is gátolja ilyen például a hidrogénellátás infrastruktúrájának fejletlensége az üzemanyagcellás technikák egyelőre nem kielégítő élettartama illetve a még nem piacképes árszint.​

Vezényelt gépjármű

A dolgozók közös használatú gépjárműve melyet igénybejelentés és jóváhagyás után átadás-átvételi jegyzőkönyv aláírásával vehető igénybe (munkavégzés magánhasználat) a megadott időintervallumban.

Vezetési szokáselemzés

A járművezetés összetett tevékenység, amely többszintű  tapasztalatot, képzett viselkedést igényel. A járművezetés közben tanúsított viselkedés – általánosságban – a megfigyelhető tevékenységeinket írja le, azt, hogy miként észleljük a külső hatásokat majd irányítjuk önmagunkat és szellemi-fizikai reakcióinkon keresztül a járművünket.

A vezetési viselkedésünk döntő része automatikus, tapasztalatainkból és a figyelmünk megosztásából fakad. Viselkedésünk automatikus része „sémának”nevezett mentális és pszicho-fizikai programokon alapul. Sémáink észrevétlenül segítenek át bennünket a mindennapi vezetési események kezelésén, mint például a forgalomi szituációk felismerése és megoldása. Az idő múlásával egyre több sémát dolgozunk ki a vezetéshez, de a tanulás – tapasztalat szerzés – ad hoc módon indul, az ismeretlen vezetési helyzetek átélése során.

 

A vészhelyzetekben a séma vagy az automatikus viselkedés nem működik. Viselkedésünk tudatos irányítása az ilyen ritka események ellenőrzésére nem valószínű, hogy sikerül, mert nem rendelkezünk hatékony vészhelyzeti viselkedéssel vagy sémával. A viselkedés tükrözi az egyének pszichológiai profilját és az egyén által érintett helyzeteket. A viselkedés lehet passzív, agresszív, zavaros, éber, tudatlan, magabiztos, félénk, képzett, arrogáns, toleráns, dühös, udvarias, kompetens, bosszúálló vagy sok egyéb jellemzőjű.

Vezetési szokásaink a tanulás eredményeként változhatnak, feltéve, hogy új stratégiákat veszünk fel, és addig gyakoroljuk, amíg új sémává nem válnak. A tanulást befolyásoló legfontosabb tényezők közé tartozik a hozzáállás, a tudatosság és a motiváció.

 

A vezetési szokásokat klasszikusan emberi interakciókkal, érzékeléssel mérjük fel és értékeljük, minősítjük. Az értékelést erősen befolyásolja a megfigyelő személyek saját tapasztalati szintje és szubjektuma. Az infó-kommunikáció fejlődésével előtérbe kerül az automatizált elemzés, mely ez egyes vezetési határértékek és események számszerűsítésén keresztül ad objektív eredményt (például: 1000 Km-re eső, vészfékezéssel megoldott közlekedési szituációk száma).

 

Vezetői tartalék

A vezetők részére fenntartott közös használatú gépjármű amely igénybejelentés után átadás-átvételi jkv. aláírásával vehető igénybe a megadott időintervallumban.

Villámtöltés

40kW teljesítmény feletti, jellemzően egyenáramú (DC) töltés, a tölthető hibridek (PHEV) nem villámtölthetők.

(forrás: www.mobiliti.hu)

Visszaélés- és csalásfelderítés

A Sefleet esetében olyan anomáliák feltárása (kimutatása), amik mögött lehetnek hibás adatok, tévedések, trükközések, rossz esetben csalások. Hogy ezek közül az adott eset hová tartozik, annak az eldöntése a flottamenedzser, a belső ellenőr, vagy akár a tulajdonos dolga. Azt ugye a szoftver nem tudhatja, hogy az adott autón az idei harmadik generátor csere mögött típushiba, a szerviz pancsersége vagy trükközése, vagy a felelős használó és a szerelő régi tartós, és igen gyümölcsöző barátsága húzódik meg. Mi csak riasztunk, hogy a dolog nem életszerű. Riasztási ok pedig nagyon sok lehet.